Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..



murabbi: 111212

pokok ini adalah anak binaan saya..hehe

cita-cita saya nak jadi kan mereka seperti ini..

kuat akarnya.. merimbun pohonnya...

mempunyai asas yang kukuh..

menimbulkan pokok yang tegap dan berbuah..

saya mahu anak saya jadi seperti pohon ini..

dai yang solid..

asas yang betul akan menghasilkan dahan, ranting dan buah yang betul...

dan saya persiapkan mereka untuk jadi apa saja..

yang dakwah perlukan mereka di saat itu..

mampu menDF, menjadi muwajih, atau murabbi..

siap berkerja all out untuk dakwah dengan maksimum..

itu cita-cita saya..

sebelum saya melepaskan mereka..

sungguh  hanya Allah yang akan memberi keizinan dan kemudahan..

mampukah saya?


pascamurabbi: 100513

sungguh..akak mencintai antum karena Allah..

cintakan antum karena dakwah dan tarbiyah..

supaya antum menjadi lebih hebat dari akak..

supaya antum merasai betapa cintanya akak pada DnT ini..

jika akk tidak memberi kebaikan kpd kalian dlm DnT ini..

maka, akak adalah murabbi yg gagal..

mungkin cinta akk pd DnT belum cukup kebal..

atau dosa-dosa akak yg menjadi tangkal..

semoga Allah memimpin kalian di sepanjang perjalanan


p/s: smoga antum menjadi inspirasi pada dai2 yg lain..=)











gaza itu..

template ahli syurga..

bilang wooww!!

sila kaji dah lihat bagaimana hidup mereka..
idola kita tu..


p/s : sahabat yang menjadi template ahli syurga yg berjalan di bumi adalah Thalhah Ubaidillah..wwwoooww!!




tiap amalan harus di muhasabah..

adakah ia merupakan ibadah..

atau sekadar rutinitas rumah..

atau mungkin melengkapi mutabaah..

untuk di persembahkan dalam usrah..


benar..

permulaan sesuatu harus dari keterpaksaan..

tapi lama kelamaan harus dari sebuah kefahaman..

yang terfikrah dari banyak nya bahan..

mengetahui bahawa ibadah itu suatu keperluan..

Allah..mohon di istiqamah kan..


semoga tdk kering dengan rutinitas amal..


p/s : i need a booster..Allah,pliz guide me..*sad*






tetibe rindu kan murabbi-murabbi saya dulu.. 

yang banyak bersabar..

dalam mendidik diri..


sepanjang diari tarbiyah saya..

ada dua murabbi hebat yang pernah menghalakan tarbiyah saya..

setiap mereka menerima diri saya seadanya..

rebel nya saya, degil nya saya..



dan berdiri nya saya di sini..

semua adalah karena mereka berdua..

walaupun saya x sehebat mana..

tapi secara peribadi saya akui mereka murabbi berjaya..


rasa rindu dengan sifat keibuan mereka..

sabarnya mereka, bijaknya mereka..

dalam menyusun tarbiyah saya, dakwah di jakarta..

bila mereka tiada...

baru terasa kehilangan..kerinduan saat kami berlari bersama..

mereka mengajak saya berlari bersama..

bukan hanya mengikut dan menurut kata..


pada masa ini..

murabbi ibarat rakan dakwah saya..

kami berkongsi rasa dan bertukar pendapat..

tentang anak2 nya yang baru..

itulah kualiti seorang murabbi..

tidak meletakkan dirinya lebih atas daripada mutaraabi..

dan sedia belajar dari anak2 nya..


bersyukurlah ukhti..

ada yang sudi menjadi murabbi..

masih ada yang sudi menghabiskan masa dan fikiran nya..

demi membentuk kita..

mencari masa sibuk dia untuk mengusrahkan kita..

membelakangkan hatinya untuk melihat kita berjaya..

muhasabah diri nya untuk setiap kata2 yang dia lontarkan pada kita..

susah..tidak mudah..


jadilah murabbi..

maka, kita akan rasai..



p/s: setiap murabbi adalah kelebihan dan kekurangan masing2..









sediakanlah hati untuk di tarbiyah Allah..

jika tidak, sia-sia segala yang Allah telah susun..

jika kita sendiri tidak membuka hati di tarbiah Allah..



ini inspirasi dari seorang akhwat rusia..

yang tidak saya kenali..

hanya tersinggah di blog nya..

tatkala dia back for good..

dan suatu baitul muslim telah di aturkan untuknya..

lantas ada yang bertanya..

" zz, x rasa cepat sgt ke kau kawin..baru je habis blaja, baru nak enjoy2.. da terpaksa fikir untuk tanggungjawab lagi..kau da sedia ke?"

suatu ayat simple di balas nya..

" bukalah hati kita untuk di tarbiyah"
kalau kita yakin sesuatu kita lakukan untuk redha Allah.. kita hanya perlu sediakan hati kita.. yang lain Allah yang susun dan akan jaga..



saya ingat sangat kata-kata tu..

benar sangatlah..

sorang dai' tidak akan meningkat atau berubah..

sekiranya dia sendiri tidak menyediakan hatinya untuk di tarbiah..

jadi.. betapa banyak pn ujian yakni tarbiyah yg Allah susun..

ia tidak akan memberi efek apa-apa jika hati kita x di sediakan untuk itu..



tarbiyah itu besar maknanya..

menjadi suatu yang kita tidak mampu menjadi mampu..

wallahualam..


p/s: manusia itu harus memberi manfaat pd org lain.. saya dah sebar2 kan kata-kata ini sejak 2 tahun lalu.. smoga mendapat bahagian nya ukhti.. =)


salam.. dgn nama Allah yang Maha Tinggi..

seusai solat asar tadi.. saya duduk di bilik solat (Aqsa).. rase sgt tenang dgn angin yang mendinginkan.. x perlu bukak kipas pun..serius angin bertiup lembut mungkin x mmbuat diri ini sejuk, tapi cukup lah ia tidak mmbuatkan diri ini terasa panas..

angin yang bertiup lembut..
sudah cukup mendinginkan..
xperlu pun kipas angin di tekan..

matahari yang panas terik
sudah cukup memanaskan..
tidak perlu lagi kayu api di siapkan..

hujan yang turun lebat..
sudah cukup menumbuhkan tanaman..
tidak perlu lagi air dari paip untuk membasahkan..

desiran ombak menghempas pantai..
sudah cukup menenangkan..
tidak perlu lagi lagu2 menjadi sandaran..

pokok hijau yang kukuh dan besar..
sudah cukup meneduhkan..
tidak perlu lagi payung untuk perlindungan..

subhanallah..
bila angin petang itu menyapa saya..
satu benda yang 1st skali terlintas adalah  ciptaan Allah yg sedia ada sgt2 cukup..
sampai ciptaan manusia secanggih mane pun tidak dapat menandingi.. =)

oleh itu..bersyukurlah...
dan berharap pada Yang Maha Mulia sahaja..

teman.. bila memandang alam semesta tidak terkesan apa2 kah kita?
jangan berhenti berfikir dan menghayati..




saya suka kerja dokter..
sebab die follow up n update pasien setiap hari..
penting untuk evaluate keadaan pasien hari ke hari..

sama juga kita..
kita adalah dokter merawat jiwa..
pasien adalah mad'u kita..



dalam 1 hari 

macam2 boley berlaku..


seorang hebat boley jadi futur dalam 1 hari..

seorang boley mendapat hidayah dalam 1 hari..

seorang adik akan terzalimi dalam 1 hari..

mad'u akan terabai haknya dalam 1 hari..

masalah kecil boley jadi besar dalam 1 hari..

planat dakwah boley musnah dalam 1 hari..

org yg kita sdg DF boley lari dalam 1 hari..

adik usrah kita mungkin bertimbun masalah dalam 1 hari..

ukhwah fillah boley hilang kemanisan dalam 1 hari..





jadi update lah tentang dakwah hari-hari..
karena byk bende boley berlaku dan berubah jika terlambat walau sehari..

karena kita buat kerja ini hari-hari

penting untuk seorang dai mempunya 'sesungut' yang tajam n panjang.. 

alert dgn setiap perkara!

karena setiap perubahan di situ ada peluang, 
di situ ada kemenangan tersembunyi, 
di situ ada kemudahan..


p/s : tertarik dgn mutabaah amal adik2 india.. wajib online internet 30 minit sehari.. untuk cek email n update tntg dakwah..menarik!
p/s : pijan ada sesungut elektronik..haha



saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget