Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

salam...

[dalam otak] skang berlegar-legar name cacing, mikroba dan obat-obatan yg perlu di tempelkan dlm kepala.. banyak nye bahan!  [ dalam hati ] sibuk bertanya bagaimana kondisi hati.. "cuti khas" yang Allah anugerahkan adalah keadaan yg paling saya takuti.. tersilap langkah, pada masa ini lah senang hati nk berubah arah.. senang sgt niat di pesongkan..nasib bekalan "petrol" untuk melangkah masih ada.. semoga ia mencukupi..

melihat kondisi dunia sekarang.. banyak sgt perkara pelik yg berlaku pada zaman sekarang.. banyak sgt benda atau kepercayaan pelik yg manusia anuti dan menjadi pegangan mereka... namun kehadiran "satu golongan" yg sibuk berkerja dan merencanakan demi ummah buat dunia ini lebih bercahaya dan berwarna.. menunjukkan ada harapan untuk dunia ini kembali sebagai fitrahnya..merenung pada langit, pokok dan kucing, mereka semua sibuk bertasbih kpd Allah dgn cara mereka sendiri.. kdg2 menjadi cemburu pd makhluk Allah itu yang x putus2 mengagungkan Tuhan Sekalian Alam ini..

manusia...

siapa yg memandang manusia adalah manusia.. dia akn mengatakan manusia ini pelbagai ragamnya.. ada yg jahat ada yang baik.. ada yang lembut ada yang keras.. ada yang pandai ada yang kurang sikit.. mereka yang memandang manusia adalah manusia maka dia akan bersusah payah untuk dunia.. 

tapi pada siapa yg memandang manusia sebagai hamba maka dia akan mengatakan manusia adalah hamba yang paling x tahu bersyukur dan makin jauh dr Penciptanya.. ada golongan yang mengejar sesuatu semata-mata ingin melengkapkan diri sbg manusia bkn kerana melengkapkan diri sebagai hamba.. hamba itu adalah manusia tapi x semua manusia merasakan dirinya hamba.. jadi dgn mengiktirafkan diri adalah hamba bermaksud kita juga manusia.. dua2 aspek (manusia dan hamba) perlu di capai secara maksimum.. silapnya manusia kerana hanya memenuhi ciri sbg manusia sahaja..

menjadi hamba bukanlah dgn berkata 'aku adalah hamba Allah' tapi kene mengakui dlm hati dan membuktikan.. same la macam org yg mengakui 'aku adalah manusia' sedangkan ada mereka yg bersifat seperti binatang..yang sanggup buang anak..buang mak bapak..hewan pn syg anak dia.. tringat ketika zaman skola saye, suatu hari ibu kucing baru je lahirkan 6 ekor anak..biase la bile br partus, semua student nk tgk la ank kucing tu cne..comel ke x comel ke..saya lihat ibu kucing tu sungguh protective pada anaknya..ibu kucing rangkul semo anak2 dia..wlaupun die baru je lps partus..[terharu].. itu realiti.. kita perlu mengakui dan membuktikan kita adalah hamba dan manusia.. kalau gaya hidup dan cara kita berlagak seperti seorang raja, bagaimana Allah nak mengaku kita adalah hambaNya.. sebab hilangnya sifat hamba dlm diri kita...


contoh..

bila soal cinta.. kita akan mengatakan cinta itu lumrah sebagai seorang manusia.. rindu itu lumrah sebagai manusia.. bila bercinta lupa Allah..hilang semua larangan dan syariat yg ditetapkan.. hilang semua rasa penghambaan hanya dgn alasan saya manusia berhak untuk merasai cinta..tapi kalau kita merasai sifat kehambaan kita akan bercinta dan merindui mengikut cara dan syariat Allah gariskan.. itu adalah sifat hamba..

(ini adalah golongan merasa manusia shj, x ada aspek hamba)

x boley jugak keadaan mcm ni..

bila kita dalam kesedihan dgn result dan masalah baru kita kembali pada Dia.. ikut cara Dia ajarkan dgn baca AlQuran dan solat dan berdoa meminta pertolongan.. menangis berjurai air mata mintak pertolongan Dia..bkn bermaksud mengadu kpd Allah itu x boley..tapi, x malukah kita mintak pd Dia tapi kita x buat apa Dia suroh? tringat 1 sahabat saye yg sanggup rajin mengemas dan masak untuk mak dia juz untuk mintak izin keluar reunion dgn kwn2.. jadi kita pd Allah macam mane? bila dtg masalah baru hadir sifat kehambaan.. bila bahagia kita melabel diri manusia.. bukan hamba..

(mncari allah itu sudah bagus.. tetapi jgn lah mncari Dia dlm kesusahan saje.. ketahuilah kita perlukan Dia SETIAP MASA)

orang ini tergolong dalam separuh manusia dan separuh hamba.. sepatutnya elemen manusia dan hamba itu berjalan seiringan.. xboley dipisahkan.. maka jadilah seperti cerita di atas ini.. jadi sepatutnya, tatkala kita sdg memenuhi kebutuhan manusia kita juga perlu mengikut syarat2 kita sebagai hamba.. slalo trpikir kalau lah Allah tidak mensyariatkan solat wajib 5 waktu, adakah kita akn tetap solat? kalau lah solat 5 waktu msuk dlm solat sunat jugak mst kite akn buat bile free je kan.. mcm solat sunat yg lain.. tiap kali israk dan mikraj sye akn mengucap kesyukuran krn faktor itu.. Allah mewajibkan solat bukan untuk diriNya.. Dia x rugi ape2 pn kalau kita x berjumpe dgnNya.. tapi Dia mewajibkan solat untuk kita..spy stiap kesulitan dan masalah seharian boleh mengadu pd Dia..see! rasailah kasih sayang Allah itu di stiap denyutan nadi kita.. ni kita masih sombong.. xnak solat.. itu lah sifat manusia yang x meghamba pd Allah..lihat sahaja bagaimana Sultan Muhammad Al Fateh memilih ahli tenteranya..  beliau memilih sape yg x prnah tinggal solat..


hamba itu perlu patuh dan taat pd Tuannya.. 
hamba itu x akan mengkhianati Tuannya.. 
hamba itu akan sibuk bekerja hanya untuk Tuannya..
hamba itu x akan buat selain dr apa yg Tuannya suroh.. 
hamba itu KITA..
Tuan itu adalah Allah.. 


ingat.. x semua manusia itu hamba..
tapi siape yang hamba itu knpem manusia..
kene fully hamba k!


p/s: paham ke? huhu

2 curhat:

salaam~~ kak dibbun! ehehe.. nak tanya.. terkonfius plak.. 'x semua manusia itu hamba'.. yg ad faham.. bukanke semua manusia itu hamba?ke org slh pemahaman ni?uhuhu~

salam..hehe..
sensitif gak tajok ni..tkot slh phm..
mmh hakikat semua manusia hamba..
tp malangnya x semua manusia merasakan die hamba..
huhu..phm ke?

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget