Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

salam..dengan nama Yang Agung, Yang maha Penyayang dan Tidak Memungkiri Janji..


saye selalo cakap ngan diri..

"jadi dai sepenuh masa "

hakikatnya, saya sdg mencoba.. kdg2 saya selalo bahagi masa study dgn masa menyeru..bile time mood exam, saye letak tepi dulu kerja menyeru..dan bila sdg semangat menyeru, saya letak tepi study.. sampai la bertangguh jadi las minute.. saye selalo dgr penyeru perlu membawa imej penyeru setiap masa.. bukan masa daurah sahaja, bukan masa usrah sahaja, bukan masa ade adik2 sahaja.. tapi depan akhwat di rumah pun perlu bawa akhlak seorang dai...bukan mntg2 adik2 atau murabbi x nmpak, saya di rumah x melapang dada dgn akhwat, saya malas nk kemas rumah, saya x plan study saya dgn betol smpai da mlm exam tu stress x menentu, tnpa sebab yg pasti.. saya x suke stress sebab study sebab itu sgt useless.. las2 ia effect mood sye nk fokus n effect hati saya mnjadi x tenang..


penyeru dan masa sgt berkait rapat.. sgt2!! seperti pakcik Hasan cakap, kerja kite lebih byk dari masa yang ada.. sorg penyeru perlu mengurus masa dgn baik dan teratur.. plan kerje kite btol2.. buat dgn sistematik..jgn buat setiap perkara las minit... untuk semua tugas kita, x kira study atau kerja umum yang menjadi tanggungjwab kita..plan study kite btol2 spy kite x study las minit..skng kena betulkan "jarum kompas" kite study bukan kerana exam lagi.. bukan kerana malu dgn kwn2 kalau x study.. tapi kita study sebab Allah suroh.. bile buat sebab Allah, x payah tunggu masa nak exam kot baru nak study.. saya selalo mencuba.. tapi saya tau saya masih gagal..


saya xnak... bila time exam je sye lebey kan study.. sampai seruan dakwah pun xley nak ganggu..sampai hal2 seharian pengurusan di rumah pn x saya endahkan.. nape sebab study nak kene korbankan semua rutin harian.. kan kite dai sepenuh masa.. bukan dai bile musim menyeru.. dan student bile musim ujian... kalau dah nak jadi dai sepenuh masa, kena la kerje dakwah, study, akhlak dan qudwah itu berjalan selari pada stiap masa..tanpa endah itu hari exam atau x exam.. saya sdg mencoba.. walaupun saya tahu sgt susah.. tapi saya kena!!


saya sdg mendidik diri menjadi penyeru sepenuh masa...
teman2..sile bantu saya..
tunjuk akhlak dai setiap masa..
supaya kite x menjadi ahli syurga separuh masa..

bile jadi dai sepenuh masa..
kena lah sedia bekerja setiap masa untuk D..
kena lah belaja krn D seperti masa..
kenalah berakhlak baik krn D sepenuh masa..

mari teman bersama dibun, kita muhasabah diri..

1 curhat:

salam dib!

saya ada kat belakang dib masa dib tulis nih. sorry lah peeking pula kan..hehe~

kena selalu2 didik diri. macam nouman ali kata, as if kita tak boleh nak elak dari benda2 yang rasanya boleh melalaikan, cuba jauhkan diri..

dib, haja sedih sebab tak angkat call kita hari tu. erm tu je nak cakap. thanks for everything dib!

love,
yen

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget