Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

salam..in the name of Allah..insyaAllah..


bagi saya..
orang yang top class adalah...

bukan sekadar dia banyak melakukan kebaikan..
atau yang banyak berkorban..

tetapi dia x pernah berkira dgn kebaikan yang dia lakukan..
dia x pernah ungkit..
dia x memandang rendah pada mereka yang x melakukan..
dia x menggunakan banyak kebaikan itu sbg modal untuk merehatkan diri..
dia x menunjuk ketika melakukan kebaikan..

krn ia sgt deal dgn keikhlasan dan niat krn Allah..
lby mudah kot buat kebaikan..
tapi sgt susah menjaga hati..

bagi saya..
org2 yang sempurna imannya..
x cukup dengan hanya dgn kuat beribadah..
bace AQ dan mathurat tiap hari..
tapi perlu juga menjaga hubungan dgn orang lain..
jangan bermuka masam dgn orang..
jangan mengambil kesempatan pada orang lain..
give n take dgn orang..
respect setiap orang..

Islam kan luas..
Allah x menekankan setakat ibadah sahaja..
tapi dari sekecil-kecil benda Allah nilai..
kdg2 kita puas dgn kebaikan dan amalan yang di lakukan..
tapi pernah kita pikir..
adakah amalan kita itu merupakan "sesuatu" pada Allah..

jage hati..jage bicara..jage niat..

bagi saya..
baik xpayah buat kalau akhirnya nanti nak mengungkit dan berkira..
dah jadi x ikhlas nanti..


mari teman bersama dibun.. kita muhasabah diri..
menjadi ikhlas seriusly sangat susah..


p/s : kdg2 ada unsur2 "berlagak" pada kita..seriusly terkesan dgn materi RIYA' dari murabbi..
p/s ; sgt respect dgn org yang banyak melakukan, tapi x berkata-kata dgn apa yang telah dia lakukan..
(wa caya lho..)
p/s : saya sedang cuba menjadi top class..tegurlah diri..









4 curhat:

salam..dib.sangat setuju dgn awk.

bila kita rasa kita je yg buat keje..or banyak buat keje..takotnya ada perasaan ujub bangga dgn diri sendiri & memandang rendah org laen...

harap Allah bersihkan hati ni...

waa...takutnye riak... :(

Salam kak...saya masih ingat teguran akak kat saya bila saya cakap, "Akak, maafkan saya saya sebab kalo saya bad mood..muka saya sangat menakutkan."

Tapi akak jawab, "Beubahlah dik, takut itu mengganggu tarbiyah awak."

(p/s:mungkin ayat tak 100% betul, tp itu inti perbualan kita)

ketauilah akak..saya sgt take note apa yg akak ckp..kdg2x terlupa2x..tapi, insyaAllah semoga saya dapat sentiasa ingat..teringat surah al-Ma'un..saya tak nak jadi org yang mendustakan agama, jika saya riak o enggan membantu..tq kak..

kpd anonymous..seriusly sgt susah mnjaga hati

kpd adik ila..insyaAllah kite sme2 berusaha.. percayelah bile akk mengingatkan org lain, seriusly ia utk mngingatkan diri jugak.. =)

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget