Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

sempena hari lahir ke 21...


salam...

bile duduk sorg2..memikirkan sgla nikmat yg Allah bagi..rase sgt2 bersyukur..x terbalas rsenye walaupun hidup 1000 tahun pn..byk prtolongan, byk petunjuk, byk pengajaran yg Allah beri semata-mata hanya untuk aku berfikir.. bahawa Dia adalah Yang Maha Kuasa..

datang ke jakarta ini..bagi yg lain mungkin x sehebat n semanis mane..tapi aku yakin, di sini tempat terbaik yg Allah campak kan aku untuk mengenali-Nya dgn lebih rapat dan akrab..tringat mse dulu, time dpt offer JPA, mak adalah org yg sgt excited skali..in fact mak yg beria-ia suro aku amik medic..sdgkn dulu medic merupakan job yg plg awal aku akn reject utk ambik..sbb ape?sbb aku kn jenis kasar, mane layan bnde2 yg pnuh ketilitian ini..tp takdir Allah yg lebih mengetahui, x sgka sekarang dah dkt 3 tahun belajar ilmu medic..pejam celik..pejam celik sekejap je..


believe me, i started to luv medic..btol la medic adalah medium terbaik yg Allah letakkan aku untuk tarbiyah diri.. setiap ciptaan, proses dlm tubuh badan, fisiologis dan patologis,berjuta-juta neuron dan bermacam-macam mekanisme pertahanan tubuh jelas lah menunjukkan manusia ini sgt2 lgkap..sbg insan, mmg sgt payah la untuk belajar semo tu..sbb tu org kate medic ni susah bangat, tapi yg buat aku tersentuh, penciptaan manusia ni sgt mudah bg Allah..subhanallah..Allahuakbar..byk dlm ayat Quran dan hadis mengatakan tntg penciptaan manusia..dari air mani-- seketul darah---seketul daging dan seterusnya..hebat kan..ahli kimia or biologi sndri x boley mmbuktikan mcm mane air mani tu boley jadi seketul darah..buatlah reaksi kimia apa pun mmg x kan dapat..sriusly medic ni byk mmbntu mengenali diri daif ni dan Pencipta..knape kite x rase ape2 bile blaja semo tu? bila kita stop berfikir tntang semo tu..lantas ilmu2 itu hanya berlalu bagai angin tuk kita..act semo ilmu banyak unsur2 kekuasaan Allah..juz kita perasan atau tidak je..


time dpt surat tawaran..dpt negara indonesia..aku tau mak harapkan yg lain..tp x tau knape aku sgt redha dgn semo tu..cantik btol Allah aturkan semo ni kan..smpi x de sdikit pn rse berat di hati..blaja di KTT sbg preparation adalah 1 tahun yg pling x bes dlm hidup aku sbg student..mst ramai yg xtau kan..mgkin pada msa tu dgn stress nya study untuk lps point untuk fly n myb masih memberontak x nak amik medic..hidup yg sgt susah bagi aku kt KTT..tiap minggu mst kene balik..igt x dpt nk lepas..alhamdulillah, kuasa Allah dan takdir-Nya aku sampai jugak ke jakarta ni..

igt lagi time da redha dpt indonesia..mak nk sgt aku dpt g Unpad,bandung..aku tau mak berusaha mcm2 n berdoa siang malam..tp percayalah mak..ini tmpat terbaik untuk dib..sriusly..msuk trisakti, dgn memegang status "underdog"..yela..yg hebat2 semo msuk UGM,Unpad,UI dll..trisakti boley dikatakan student2 yg tercampak..untuk yg dari KTT la..sbb juz 10 org je yg terpakse di campakkan ke sini..aku lebih senang dgn status tu..x stress , x de rse bangga diri atau ape..hidup lebih nyaman dan aman..

skali lagi sy nk state...trisakti adalah tmpat trbaik yg Allah aturkan untuk saye..kt trisakti sye mengenal Allah, saye mengenal tarbiyah, sye mengenal tanggungjawab sbg Muslim,sye mengetahui apa sebenarnya ilmu medic ini untuk diri ini..bkn sekadar mnjadi doktor untuk kerjaya, wang ringgit dan membantu org lain..tapi ada tuntutan dr Allah yg aku mesti laksanakan untuk agama-Nya..menggunakan medic ni sbg alat untuk menyebarkan risalah agung Islam ini..lepas je tahu n paham..dulu yg x brape minat medic ni..merasakan medic ni sgt bermakna untuk aku.. smagat untuk belaja terpicu or booster sbb tahu bkn stakat itu shj aku gune kn medic ini..tapi gunakan untuk menyampaikan baton kpd manusia seluruhnya..mmg berat, tapi janji All
ah itu pasti..saye x percaye ade janji lain yg lebih teguh dari janji Allah..JPA mnjanjikan untuk mnjadi doktor pn belom tentu..bila2 je aku boley tukar profesion kalau itu yg Allah aturkan terbaik..

dah 2 tahun dlm tarbiyah..aku sgt2 enjoy hadapi life hari ini..hari2 ku buzy merencana untuk ummah..untuk program2..meeting n usrah kdg2 trpakse mengorbankan mase suke2 n mase study..melihat rakan2 lain..mesti byk mase mereka kan..siap boley pegi shopping, boley masuk fitness first, bley msuk klas ice skating..mst mse study dorg pn lagi banyak dari kami..mule2 mmg menggetarkan jiwa..bile tgk semo study, kite x study..nnt result trok malu la.. tapi Allah itu dtg menyampaikan utusan..bhawa bkn study itu penentu kejayaan..tapi pergantungan pd Allah itu lah yg terbaik..pergantungan yg luar biasa..

alhamdulillah, walaupun mase study juz ade 2 hari sebelom exm berbanding rakan lain yang ade sluruh weekend untuk study, aku lihat rakan2 aku dlm jemaah x kurang hebatnya.. masih ada yg mampu mendapat A, same mcm org lain.. masih ada yg mendapat antara gred yg bgus, same mcm org lain yg study bagai nk rak.. di sini bkn mksudnya study itu x pntg..Allah sndri mengajar manusia itu untuk berusaha.. tapi trgantung kita sama ada di berkati atau tidak..ade yg kate, kualiti lebih bgus dr kuantiti..dan itu buktinya.. biarlah juz ade mse 2 hari untuk study, dgn pergantungan dan keyakinan pd Allah, insyaAllah setiap bacaan itu msuk trus ke jiwa dan pikiran..smpai x pyh ulang byk kali..kdg2 bile kite pham scr betol suatu konsep tu, byk soklan berkaitan kite boley jawab dgn relate kn..satu lagi, kdg2 Allah tunjukkan ape saje yg perlu kite fokuskan untuk exam besoknya..itu sebelum exam..blom lagi time dlm dewan exam.. kdg2 Allah tros campakkan jawapan yg betol smpi kite x pyh pikir dua kali..kdg2 Allah kuatkan balik ingatan kita walaupun ilmu tu dah dari sem first lagi..kdg2 rase was2 dlm hati tu, Allah tnjukkan jawapan yg terbaik.. ternyata n jelas..Allah itu punca suatu kejayaan..bile kesusahan,byk2 doa pd Allah guys..He never failed u..believe me..!

msuk trisakti jugak..baru aku tau ape itu mathurat..huhu..malu kan..dari kecik smpai KTT aku xtau pn mathurat tu ape..sriusly..jahilnye..barulah tahu mathurat tu doa2 yg Nabi slalo bace..isy2..malunye..dkt sini jugak baru aku tahu tafsir Al-Quran itu penuh maknanya..byk betol jawapan dan petunjuk Allah bagi kt citu..dulu aku juz rse nk bce Al-Quran dan khatam..xpenah trpikir ape sbnrnye yg Allah saye cakap di sebalik bahasa Arab yg sye x fasih tu..ustazah pun x tekankan sgt suro bce tafsir..smpi sini, barulah aku tahu indahnya kata2 Allah itu..benarlah, bagaimana Umar Al-Khattab yg boley tersentuh hati hanya krn ayat Quran as beliau faham mksud2 ayat itu..same jugak mcm Thufail b. Amru sorg pnyair hebat yg mengakui ayat Al-Quran adalah syair yg pling indah dan hebat sehingga beliau juga memeluk
agama Islam..sriusly, kalau kita berlandaskan al-Quran sje, nescaya hidup akan selamat dan tenang..guys, rasai lah..ayat2 Allah jugak yg aku cari kalau dlm msalah..mmg bile bace je al-quran mesti ade je ayat yg melekat dan mengena dgn keadaan jiwa sekarang.. sunggoh al-Quran adalah penawar penyakit dlm hati..


bersambung...






5 curhat:

aku nak jadi cikgu
dapat scholar.


tp ini yg terbaik

kan?

hehe...aku nk jadi reporter dan pembaca berita...

tapi ini yang terbaik kn?
terbaik di Trisakti ni..

even aku xdpat A,xdpat 4flat..
malah 3 pointer pun xdpat..

namun,aku syukur..
ade sesuatu yg sgt2 besar ALLAH bg kt aku..
dpat tarbiyyah direct dr DIA..

jom berlari..kali ni kne laju..
sebab masih ramai yang tunggu kite..

:-)

terharunya dib aku bace..
nk nangis pon ade..
when i read this entry,it's like a reflection to me coz i also feel da same way..precisely!!
rase mcm nk copy n paste n then anta kt sume kwn2 n family esp..biar diorg tau perasaan kite kt sni mcm mane n diorg rase nk share perasaan tu jgk..iAllah..
thnx dib for always supporting me
never knew for da first time i saw u in ktt,rase takut jer nk tegur n get to knoe u better coz muke dib garang n ganaz skit,haha..
but as time goes by,dgn berkat dan ketentuanNya,kita disatukan di sini utk same2 berjuang di jlnNya yg mmg bkn mudah..
last but not least,i wish u~
SELAMAT ULANG TAHUN KE 21 CIK DIBUN!!
SEMOGA ALLAH MEMBERIKAN KEKUATAN DAN KESABARAN PADAMU UTK TERUS THABAT DI JLNNYA DEMI MENCAPAI CITA2 YG TERTINGGI YAITU AL-JANNAH..AMIN..

salam..yana n yus..

sgt bersyukur kn..mgkin pd yg lain mnjdi doktor yg hebat adalah yg plg tertinggi..
tp bg kite mnjadi hamba yg hebat dalah target dan matlamat kite..

troskn berjuang.. =)

salam..

buat ira..
trnyata ikatan akidah itu adalah yg terbaik!
jalan ni buat kite melapang dada, mnjadi lebih sensitif dan peka..

semo yg berlalu mmg di lua jangkaan..
spe sgke kite berada dlm saf-Nya..
sape sgke rakan se-saf adalah yg prnah sme gelak-ketawa dulu..

tp prncangan Allah itu adalah yg terbaik..=)

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget