Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

salam..in the name of Allah..da most powerful and Almighty..




teman2...sape suka bace al-quran? huhu..

alhamdulillah..bagus sgt sbb mnjadikan ayt suci al-quran sbg halwa telinga kita..bkn lagu2 jahiliah mghiasi hari2 kita..

hebat nya sbb mnjadikan membaca al-quran sbg pengisi masa lapang n hobi kita..dari pd tido dan klua berjalan-jalan tanpa tujuan..

indahnya mnjadikan ayt2 Allah sbg penenang hati ketika dlm gundah..drpd mncari sesuatu yg setanding dgn al-quran yg mmbawa ketenangan sementara..


"ingatlah, dgn mengingati Allah hati menjadi tenteram.." (Ar-Ra'd :ayat 28)


dah bace ayt quran tu..jgn lupe bace skali mksudnye..

ade rahsia yg Allah nk bgtau kita dr ayat2-Nya..

percayalah..byk sgt hikmah dan petunjuk yg dlm Quran..

tiada lagi ayt yg indah seindah ayt2 suci itu..


subhanallah..

berbahagialah mereka yg hidupnya di bwh bayangan al-quran..

analogi...

kate kan kita dpt surat dr universiti tntg keputusan kite lulus atau x jd doktor..tbe2 surat kite dpt tu dlm bahase Siam..mst kite sedaya upaya cr kamus or tnye org2 Siam utk terjemahkan inti surat tu..sbb bg kite itu sgt pntg bg kite..demi mse depan ni..jd doc ke x ni..hmm..(risau)



same lah ngan ayt al-quran..mmg la kite xphm bahasa arab..tp kalu kite rse dekatnya ayat2 itu dgn kita dan rse betape pnting nya kata2 Allah itu dlm hidup..msti kite sdaya upaya cube fhm mksud stiap ayt itu..kite mungkin x pyh nk cr kamus b.arab dah..tp byk sgt quran terjemahan jual kt kedai2..cume kita je nk beli atau x..


itu ayat2 Allah saudaraku..tiada yg meragukan..


di sini bkn nk kate bce ayt quran x bagus...sgt bagus..sekurang2 nya dpt mngisi hati yg kering.. tapi sgt lah rugi kalau kita x phm stiap ayt kt ctu..ape guna kita khatam smpi 10x pun tp xdpt dan menghayati kata2 Allah..mungkin byk dlm ayt Quran menceritakan tntg kesah Nabi dulu2..tapi kalu kita merasakan al-quran tuk untuk kita..mst kita dpt merasakan ayt2 itu ditujukan pd kita sebenarnya..sye sudah merasainya..dan mmg indah dan terucap dgn kate2..rse makin cinta pd Pencipta..


"wahai manusia! Sungguh telah datang kepadamu pelajaran (Al-Quran) dari Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada di dalam dada, dan petunjuk serta rahmat bagi org2 yang beriman" (Surah Yunus: 57)




rukun iman ke-4



4) percaya kepada kitab..
kalau anda mengaku anda org beriman..mst meyakini dan mengimani kandungan dlm al-quran..yuk bce terjemah dan tadabur.. =)





2 curhat:

salam dib~

alhamdulillah.. akhirnya akak berjaya menembusi blog terbaru anda!

suatu pengisian dan perkongsian yg sgt bagus!

teruskan usaha anda ya! =)

salam..kak..
jazakillah..=)
kalu ade yg slh betolkan la ek..huhu

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget