Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

salam..in the name of Allah..da most gracious da most merciful...


" ade ke patot org g buat bce yasin smpena pndh rumah die bley blah cmtu je time nk bce yasin..alasan die sbb bce yasin tu bkn amalan dan sunnah nabi.."


Boldteringat omelan temanku di satu negara...perihal rakan yg die fikirkan tidak rasional dan tidak sensitif dgn perasaan org di sekeliling..


" rmai gile bengang die bwt cmtu.."


bacaan yasin mlm jumaat atau sempena doa selamat mmg bknlah amalan Nabi Allah Yang Mulia itu...bidaah kate nya..yaitu mengada-adakan kan ssuatu dlm ibadah...tapi btol ke cara dia meninggalkan mjlis serta merta tu..tnpa memikirkan ukhwah yg bkl bergoncang dek krn tindakan itu..


sbg org yg berilmu..atau lbih berilmu dr yg laen..gune kan lah cara yg berhikmah...salah ke melantunkan ayt suci al-quran pd mjlis doa selamat itu..meminta keberkatan-Nya..mmg bacaan yasin smpena suatu mjlis mnjadi amalan manusia mse kini...smpi ade yg mewajibkan diri sndri bace yasin pd hr tersebut..tapi mrk kn tidak tahu..x sdar itu bidaah..tp mnjdi mangsa adat yg di turun kn..knpe tidak kita yg tahu ini mnegur..knpe meninggalkn mjlis sbg tnda protes..itukan melemahkan ukhwah..kan lbih baek turut serta dlm bacaan yasin itu..tp dgn niat yg betol..bkn mewajibkan diri..dan kemudian duduk bncg2 dan borak..smbil selitkan pesanan dan kebenaran..dan membetolkan pndgn masyarakat..bkn melarikan diri utk elakkan dosa krn bidaah (baginya), tapi biarkan org laen berdosa ats sebab yg sme..kan tidak memberitahu apa yg kita tau juga suatu dosa..
Bold

“Sungguh, org2 yang menyembunyikan apa yg telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, setelah Kami jelaskan pada manusia dalam Al-Quran, mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat oleh mereka yang melaknat”

(surah al-baqarah :ayat 159)

mne tau, mereka2 yg selalo 'elakkan' diri dr program keagamaan sblom ini tetapi dtg ke mjlis ini sbg dsr persahabatan, dpt kita tarbiyahkan..gune kan lah peluang ini..jgn la pulak kite lari demi elak dosa bidaah tp terlepas peluang mengajak mereka2 kmbali kpd Allah..mne tau hati mereka tersentuh mse ini..itu kn lebih merugikan..niat shja anda mmbaca yasin sprti mmbca kalam Allah yg laen...bkn sbg amalan wajib..boley je kn..


lari dr mjlis buat org laen yg x mengerti tlh pndg serong pd org2 yg mmbawa risalah Allah ini..malah menjauhkn lagi mrk dr kita..abis mne pluang kite untuk menyeru dan memberitahu kebenaran...manusia ni kn sgt sensitif..ade perasaann..sekali bwt bnde yg x rasional, mungkin seumur hidup kot org xkn lupe..

takot bidaah...tapi ukhwah x jage..
sile klik kongsi tuk post yg lepas..





sunnah itu adalah segala kata2 dan perbuatan yg dilakukan oleh Rasul..



bile kita di beri nasihat...

amik la nasihat itu shj tanpa melihat dan mncari kesalahan yg mmberi nasihat..

buang rse ego..

kalau nasihat itu untuk kebaikan diri apa salahnya..

ucapkan terima kasih sbg tanda perhargaan..

mksudnya org itu sygkn kita..

- cik murabbi-






9 curhat:

3:112

jaga hablu minannas
jaga hablu minallah

kedua2nya penting

fikir2kan.

renung2kan selamat beramal

sedarkah apa mesej Allah dalam surah yasin. bacalah terjemahannya dalam bahasa yg kita fahami bukannya dgn bacaan berlagu-lagu dalam bahasa arab yg langsung kita tak faham. Jgn jadi macam burung kakak tua main ikut je cakap orang tapi apapun tak reti.
Sebenarnya surah Yasin tu adalah amaran Allah pada kebanyakan manusia yang sentiasa tak percaya akan mesej yg di sampaikan rasulNya. Banyak di tunjukan bukti-buktiNya tapi kebanyakan manusia memang ego degilnya tak yakin akan kebenaran yang di bawa oleh RasulNya. Mesej di surah Yasin ni tak de kena mengena dgn doa kenduri ke atau untuk orang sakit ke atau pun untuk orang mati, ini semua adalah muslihat setan je utk sama-sama ikut dia jadi SESAT dan menyimpang dari suruhan Allah. Dalam surah yasin sendiri Allah beritahu bahawa Quran adalah untuk orang hidup . Tanya diri sendiri faham ke kita baca Quran dan apakah mesej Allah untuk kita ikuti. Mitos baca Quran (dalam bahasa Arab ) dapat pahala . Pahala apa kalau tak faham mesej Allah?
INGAT kalau kita ragu-ragu AlQuran ini tidak lengkap , kena ada kitab lain ( hadis manusia ) untuk menerangkannya nanti Berjawablah dengan Allah yang berfirman bahawa HadisNYA ( Quran ) telah di turunkan dengan jelas lagi terperinci .
TAKUTILAH ALLAH jgn ikut kebanyakan manusia nanti kamu sesat, ini juga amaran Allah. Jadi RENUNGKAN sebelum terlambat ...

kalau tak yakin juga benarlah kata Allah bahawa kebanyakan manusia akan mengatakan Ini magik ataupun orang ini GILA bila kebenaran datang kepada mereka.

http://submission.org

uish panjang encik/cik anonymus diatas tulis.

betullah tu yassin utk org yg masih hidup. bila bce terjemahan seram pun ada, takut pun ada. lagi pun kita sedia maklum org yg telah meninggal dapat 3 perkara saje.

bagitahulah kepada org yang tak tahu. jgn pula kita tunjuk protes tak sekeras2nya smpai org yg tahu menjauhkan diri lalu sampai bila2 org takkan tahu ape yg dorang buat selama ini iaitu, budaya ini.

jgn kita yg tahu ini jd seperti 'haram police'..

tgkla video ni

http://www.youtube.com/watch?v=b4Q1vHQxsss

tak reti nk link dekat sini. copy paste la ehh link di atas. best video nih. funny but yet reminding.

ape pun, jgn cepat melatah. peace :) :) :)
smile always~

pembetulan ayat : jgn pula kita tunjuk protes ** sekeras2nya smpai org yg tahu menjauhkan diri

hehe rakus menulis sehingga silap plak.. :p

anonymous..jazkillah ats perkongsian..act sye x dpt relate sgt dgn post sye ni..hehe..munkin skdar ingin sharing..jazakillah..

cik puding..jgn rakus sgt menulis..gudluk exm ye...hehe

hrp dpt mmbace post dgn hati yg lapang dan konteks luas..=)

Assalamualaikum...
Terjumpa blog ini:)

Pandangan ana...
Sesama muslim sendiri, jangan kita menentang orang yang mahu menegakkan kalimah Allah dan rasulnya... Walaupun kelihatan seperti kita hanya menegur perkara yang kurang elok, namun bagi yang membaca, mungkin akan ada perasaan untuk sokong ini atau terima itu, dan akhirnya tindakan kita sendiri yang menimbulkan pergaduhan... Sebaiknya teguran atau ketidakpuasan hati itu disalurkan terus kepada orang yang berkenaan, supaya tidak meleret...

Golongan yang mengaku salaf sering dikaitkan dengan kurang akhlak... Namun lihatlah apa yang mereka mahu sampaikan...Kalau kita lihat pada realiti masyarakat kita sekarang, memang mereka menganggap: malam jumaat: baca yassin

Bukan untuk menidakkan kelebihan surah yassin, nauzubillah tidak, namun kita yang sudah tahu tentang sunnah tidak perlu menggalakkan, sebaliknya ajaklah membaca surah yang lain...
Mungkin antara alasan kita membiarkan adalah untuk mentarbiyah mereka supaya dekat dengan Islam...ya, boleh tetapi jangan lupa untuk membetulkan iktikad mereka... kita hendak mengajak mereka kepada Allah, dan insyaAllah jika hati mereka terbuka, kita ajarlah perkara2 yang sahih dan tinggalkan perkara yang meragukan...insyaAllah

Selain tu, cuba fikirkan kenapa orang tersebut meninggalkan majlis... Husnuzon dengan mereka.
Mungkin dia meninggalkan majlis kerana dia sedar, pada saat itu dia tidak mampu untuk menegur, jadi dia meninggalkan sahaja...

Bagi yang mengaku sebagai penyebar risalah Allah pula, kita bertanggungjawab terhadap apa yang kita bawa... Contoh dalam perkara di atas, jika kita sudah tahu amalan itu diragukan, kenapa kita yang berada dalam majlis itu tidak mengajak membaca surah lain (kerana menyedari bahawa mad'u faham mesti baca yassin dan tak mahu mereka kekal dengan kefahaman seperti itu)?

Satu perkara lagi, membaca al-Quran secara jamie juga dipertikaikan adalah ia amalan dari rasulullah? Sama-sama kita kaji saranan ulamak tentang hal ni... InsyaAllah, kita mencari pendapat yang ada dan pilih pendapat yang meyakinkan kita...

Akhir sekali, tentang link lagi satu(pening nanti komen banyak2 tempat) tidak salah untuk kita berbincang perkara furu', dengan niat ikhlas kerana itu kuncinya...

Saya mengerti point anda, dan insyaAllah kita sama2 memperbaiki diri menjadi daie yang lebih baik... Namun alangkah baiknya kita dapat combine kedua2nya, kerana kita bukan hanya menyeru untuk mengesakan Allah, tetapi juga dengan mengikuti rasulullah SAW sebagai pedoman yang paling baik... Sama-sama kita tingkatkan ilmu di samping berdakwah...Ia perlu berjalan seiringan..

Jangan disangka orang yang berforum ting tang tidak berada di realiti, kerana realitinya, ramai yang membaca forum dan ramai yang insyaAllah akan mendapat ilmu darinya...

Akhir kata, kita harus menyokong dakwah yang dilakukan oleh orang lain... usah menimbulkan puak2 yang hanya merugikan...kita sama2 berjuang untuk Allah dan rasul, alangkah baiknya jika kita mengukuhkan saf kita...

Apa yang kita tahu, kongsikan, apa yang kita tak suka, kita nasihati dengan cara yang baik dan penuh kasih sayang...

Astaghfirullah, Subhanallah, Alhamdulillah.

Maaf jika tulisan saya terlalu panjang.
Harap point yang saya sebut ni sampai ye hehehe...

p/s: Tentang keluar majlis, cuba fikirkan analogi ini: Kita sampai di suatu majlis, dan bila kita sampai rupanya berlaku ikhtilat yang sangat dahsyat, perempuan ramai yang tidak menutup aurat, dihidangkan arak di dalamnya.

Adakah anda mahu berada dalam majlis tersebut?
Maksiat kan? Jadi cuba letakkan diri di tempat sahabat tadi. Mungkin begitu mindsetnya. Tidak realistik untuk terus berada dalam majlis itu dan cuba untuk berdakwah kerana perkara itu telah berlaku. Sebaik-baiknya meninggalkan, dan menyampaikan apabila ada ruang dan waktu...

Saya berhenti di sini dulu...
Harap dapat feedback kembali... kita sama2 berbincang insyaAllah tanpa berada di puak situ atau sini.


Assalamualaikum:)

salam..

xde pun rsenye sye sebut menentang org2 yg bwk risalah Allah..malah sye sgt2 mengalukan..
ni blog peribadi..jd ini pndgn peribadi..
mgkin krn melihat atau mndgr kejadian itu..

sye mnulis post ini tnpa mengira spe yg stuju atau x dgn sye..krn itu di lua kwalan sye sndri..
tiap org de pndgn sndri dan tiada betol dan slh slagi tidak mlanggarkan syariat..
dlm post di atas xde pun sye menidakkan sunnah Rasul..sprti mnafikan al-kahfi itu dll..
nauzubillah..


jgn trlalu snsitif dgn tjok ini, hanya krn ini yg anda bwk dlm marhalah dakwah anda..
post ini agk lame..
post2 yg latest xnk komen ke..hehe =)

sye x mnyebut mne2 puak atau ape..
hnya mmberi pndgn peribadi pd INDIVIDU trsebut..
insyaAllah dgn sdikit ilmu yg saye ade..
again sye ktekn berilmu itu sgt subjektif..
tp sye sgt mghargai pndgn dr anda..=)

tntg mninggalkan majlis dgn cth anda bagi..
itu pn hanya kemungkinan dr anda untuk menyebelahi si die mungkin..
sye brckap dr sudut pndgn org ramai yg brada di majlis itu..
sye x bley kot nk announce spy semo org husnuzon dgn die..
tp tntg niat sbnrnya hanya dia dan Allah sje yg tahu..

lg pun di post ini bkn tmpt maksiat sprti yg anda gambarkan..
mrk melakukan maksiat ke dgn mmbace yasin?
rsenye tidak..
hnya sdikit kesalahan hanya krn mrk x tahu..
tp bile anda menyembunyikan kebenaran anda lebih parah lg kot.. (2:159)

ape2 pn..pringatan untuk diri sndri dan semo..
bile bwk risalah dakwah..igt kite dperhatikan..
kne sgt snsitif dgn akhlak krn ia mnjadi qudwah pd yg lain..(reflection sndri..)
jgn smpi yg bkn Islam itu dikatakan Islam oleh mrk...hnya krn melihat cara kite yg kdg2 ikut nafsu dan perasaan..
fitnah dlm dakwah itu biase..
kalau btol, troskan la..
tp kalau da btol2 slah atau melakukan ape2 maksiat yg anda sndri tau ade dalilnya maka tinggalkan la..

troskan berjuang..
smmg nya kite sme2 memerlukan..=)
ambil ape yg ptot untuk diri..
mnta maaf la kalau x sependapat atau fikrah yg berbeda dgn anda..
krn mmg manusia itu dr sjarah lg akn berselisih pndgan dan pendapat..
smoga ia x melemahkan ukhwah.. =)

sye berharap hujah x diperpanjangkn..
sye rse anda pn ade blog kn..
sile la tulis pndpt anda di blog sndri..
smmgnya bile fikrah berbeza mmg akn x kan abis2..
tp yg pntg insyaAllah kite bekerja demi Allah dan Rasul-Nya..


p/s:anda xnk puak sane atau sini kan..tp act anda pn tlh menunjukkan anda di puak yg mane..huhu..xpe..anda ttp saudara seislam sye..



jazakillah..

Salam, ehe cepatnya balas. Sebenarnya saya cuba untuk memahami pandangan ukhti. InsyaAllah lain kali saya komen post lain pula:)

Eh..janganlah cakap camtu. Bagi saya meletakkan saya di situ atau sini adalah satu kerugian, mungkin disebabkan itu saya akan tersilap dalam menilai suatu perkara.

Sebenarnya, saya tak refer kepada anda tentang ayat kat atas, ia hanya kenyataan umum. Dan tegur menegur tu memang satu keperluan dalam kehidupan kita. Tentang tindakan orang itu, saya pun masih memikirkan apakah tindakan alternatif yang terbaik dalam situasi sebegitu... dan masih terbuka mengenainya.

Janganlah ukhti kata saya di puak mana2 pula, sebab saya lebih prefer berdiri sendiri dan menilai sendiri dengan pandangan yang jernih insyaAllah...tapi alangkah baiknya kita cuba saling memahami antara satu sama lain, meletakkan diri kita di keadaan orang lain dan memahami mengapa seseorang mangambil tindakan demikian. Itu lebih baik demi masa depan umat daripad kita saling bertelagah kan? Kita cari titik persamaan yang ada.

Ttg analogi yang saya bagi tu, abaikan je kot. Maksud saya, mungkin ada yang merasakan ia bukan maksiat, dan ada yang merasakan ia maksiat. Xpe2, abaikan je.:)

Saya mintak maaf banyak2 ye kalau menyinggung perasaan awak, jika ada perkataan saya yang tak sesuai saya mintak maaf banyak2...

Kalau tak suka saya komen, mintak maaf...lain kali saya tak komen lagi:)

barakillah lak...

afwan..
srius sye x de niat pn x bg anda komen..
sye cube meletakkan stand sye krn sye x mahu ruang sye mnjadi sprti forum..
sye x mahu ia mnjadi sprti perdebatan apabila masing2 berbalas mmberi pndpt..
takot2 lame2 akn mnjadi dosa..=)

bg sye ini pndgn peribadi..
anda tlh mengatakan pndgan anda..
dan sye sgt menghargai..=)
xde pn sye rse trsinggung ke ape..
dan sye tahu dr sudut anda, anda akn melihat dgn cara anda..

bile sye menaip komen tu..
xde pn dlm hati untuk menidakkan pndgn saudara..
dan pndgn itu ada bnrnya..
cuma sy hnya menerangkan dsr sy menulis semo ini..
dan smase sy mmbace komen anda,sy cube sebaik nya untuk melapang dada.. =)

tntg puak itu..
sye cube mngatakan apabila ssorg mmpunyai fikrah begitu..
maka kata2 dan perbuatan tlh melambangkan ape yg difikrah kan..
wpun dlm keadaan anda x sdr..
dan mungkin sye slh menilai fikrah anda..
Allah saje yg Maha Mangetahui.. =)

maaf jika anda yg rse trsinggung ke apa..
jujur x mahu perbezaan pndgn ini menjadi berlanjutan..
dan mmg dlm dakwah, kita saling memerlukan..
sile la komen pd post yg lain..
dan mmg sye memerlukan pndgn dr pelbagai pihak dan buah pikiran..

slamt berjuang.. =)

wallahua'lam..

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget