Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..



salam..in the name of Allah da most greatest..da most merciful..

lately kami bertiga sibuk berperang..bukan berperang dgn manusia..tapi berperang dgn cik T! saya x suke dan geli dgn cik T..walaupun  email saya mice_comel tapi itu hanyalah luaran semata-mata..haha.. nasib baik saya xpenah tgk sndiri dgn mata kepala sendiri.. xmacam dayah yg dah berdating 2x dgn cik T tu..haha.. sian dia.. fobia abis nak masuk toilet.. sampai nk g BAB pn sanggup tahan..haha..sian2..srius..kalau saya sure2 saya akan rse bnde yg same..x tengok lagi pn saya da rase sgt2 geli..eeuuuuwww!! jadi sejak jmpe cik T ni saya, dayah dan ekin berazam akan menutup pintu bilik serapat-rapatnya setiap kali nak klua bilik.. walaupun hanya nak basuh tangan atau amik ari semayang..haha..juz lgkh berjaga-jaga supaya cik T tidak singgah bilik2 kami.. ishh xdpt bayangkan la!! nasib da nak pindah umah nx month..tibe2 rse x sabar sgt..

sejak kesah tu..kami bertiga mempunyai daya ambang arousal yang sgt rendah.. di mana bila cicak lalu je kami akn terjerit ayu sket krn terkejut.. bila bunyi kertas sket kami akan pandang tajam pada kertas sampai pasti kan x de cik T.. bila langgar je tali beg, ekin akan melompat igt kan "dia" datang lagi..owh tolong.. x larat tau..rase mcm pasien PTSD (post traumatic stress disorder) plak bila kadar arousal sgt tinggi.. nak mcm fobia pn ade msuk toilet tu..sampai decide nk mndi sehari sekali je..haha.. toilet adalah tmpat paling kami 'bersangka buruk' sebab di situ la die datang actually..


bile nak masuk toilet..


saya akan ketook pintu bilik air dulu tuk pastikan ade cik T yg nyorok blakang pintu.. (ok clear)
then saya akan tgk pada saluran paip tu sebab believe me or not cik T boley menyelit di celah2 tu tahu.. ibuk ckp sbb dia kan xde tulang or msih tulang rawan kot..so lembut boley lentur2 bdan dia.. (owh..ibu ptot amik medic gantikan saye sbb sye pn xtau bbnde tu..haha) ok da clear..
then saya msuk perlahan-lahan tgk blakang jamban..selalunya kita xpasan kalau de bnde kt ctu.. so tbe2 saya sgt care plak dgn jamban tu.. ok clear!!

then baru la saya amik air wudhu atau mandi atau ppe2 yg ptot di buat dlm toilet..
tapi x smpai ctu je..smbil melepaskan hajat mata saya akan melilau-lilau tgk kalau2 cik T keluar dr mane2.. dari atas wpun cm x logik dia nak pnjat..spnjg dlm toilet kadar arousal pn sgt tinggi..
srius mcm x logik.. sebab kami fobia, takot dan x nak jumpa cik T..


lepas saya solat pagi tu.. tetibe saya ter refleks pada diri sndiri.. kenape dgn cik T yg kecik saya boley takot in fact die actually yg takot kan manusia..takot smpai sgt berhati-hati nak buat bnde sebab takot terjmpe dia.. saya terpikir kan bagus kalau saya rasa arousal(kewaspadaan) yang tinggi dalam nk buat dosa.. sgt berhati-hati dlm setiap pergerakan sebab takot buat dosa.. berpikir dulu sebelum nak buat apa2 takot apa yg kita buat tu di benci Allah..kan sgt bes kalau saya rase bnde yg same tapi pada Dzat yg lebih berhak dan lebih agung.. saya berhati-hati dlam pergerakan sebab takot dgn Dia.. tibe2 teringat kisah Tsa'labah b Abd Rahman di mana kisahnya sgt melekat dia hati saya smpai skang.. di mana beliau rase sgt bersalah dan berdosa hanya dgn kesalahan ternampak sorg pompuan Yahudi sdg mandi..secara tidak sengaja ok! sampai dia larikan diri ke gua sebab takot ada ayat yg turun untuk hukum dia dan malu berjumpe Rasulullah.. Subhanallah..great muslim! admire dgn tahap sensitif  Tsa'labah dgn perkara2 mungkar.. wlaupun tnpa di sengajakan..

saya mungkin selalu terlalai.. masih sgt jauh dgn Tsa'labah.. tapi mungkin itu gune nya tarbiyah Allah.. Allah hantar tikus je pada saya..belom lagi bom atau gempa bumi.. tapi da boley bagi pengajaran banyak dan berguna untuk hidup.. setiap kali pengajaran Allah datang maka ambikla iktibar dan berpikir lah..jika tidak kita akan ulang bnde yg same kemudian hari dan sia2 lah petunjuk yg Allah bagi.. saya sedih tgk ade kwan2 yg asyik buat bnde yg same (atau x serik2) walaupun da tau akibat dr buat bnde tu..

mari teman bersama dibun..kita muhasabah diri..



kita bakal doktor dan penyeru..
jgnlah ambil tarbiyah Allah seperti kita menyedut ilmu2 medik yg rigid..
setiap bnde ade pertimbangan dan tolak ansur..
kerana kita bukan lah penyeru yang ikot teori..
tapi penyeru yang mengaplikasi...


p/s : exam MTHT besok.. doakan kami.. =)

5 curhat:

ehehe..lawak la akaks2 nih..tp lbey krg je kami yg kat fateh ni..masuk dapur mcm nk masuk umah tikus..siap kne ketuk pintu dlu...keh3~~ :D

haha..srius dik..tah ppe pn ade gak..kui3

haiyaakkk!
akak,,yg tyme nk melepaskn hajat tu xsopan r..hahahaa~
kihkihkihhh~^_-

haha...dib, post ko kali ini best!!btul la dib, ngn cik Tikus tkut tp dgn Tuhan kte x tkut...huhu

salam anonymous..
itu hanya menunjukkan bahawa betapa trok nye ketakotan ktorg..haha

gile la tai puji post aku seih..
terharu ni pkr psikologi komen..hua2

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget