Grieve Not !

no matter what barriers stand in your way, never lose sight of your goal..

salam..

(amaran : post ini agak panjang..)

tringat suatu ketika..saya masih baru dlm perjuangan ini..cepat sgt nk melatah bila di jentik sikit.. esp hal2 yg lumrah dalam dakwah..kdg2 Allah nak menguji kita bkn shaja dari org kafir  tapi dengan rakan dalam satu jemaah sendiri atau rakan sesama Islam yg lain..

hal jemaah ini dari dulu mnjadi topik hangat dan sensitif.. tapi mase awal2 shj tapi bila msing2 sudah lebih matang dan memahami, maka alhamdulillah hal ini mkin surut.. msing2 boley menyebarkan risalah dgn cara msing2.. alhamdulillah.. =)

namun, mmg lumrah membawa risalah kot..masalah atau ujian ini akn berlaku pada sape2 sahaja yg menthabatkan diri pd jalan ini..esp yg baru merasai ..xpela.. boley saya di katakan di sini bahawa sebenarnya hanya berlaku salah phm sahaja tntg hal2 begini.. esp bila mendengar rumours2 dari mrk yg msih x paham atau suatu crite tersebar dari satu mulut ke yg lain yg kebanyakan nya tlh di tokok tmbah atau di crite kan dgn cara berbeza yg menyebabkan pemahaman org juga berbeza.. 

bila ada suatu x puas hati, maka tabayyun lah atau teliti lah kebenaran itu..untuk mengelakkan sangkaan2 yg lebih byk salah dr betol nya bila kita menyangka-nyangka..sungguh bersangka-sangka adalah sifat org kafir yg byk di ceritakan dlm AQ juga.. juga kpd yg x faham atau memahami dgn cara yg berbeza maka tanya lah langsung..tapi jgn lah membuat spekulasi yg anda sndri sebenarnya tdk phm smpai mencelakakan suatu kaum yg lain..


"wahai org yg beriman! Jika seseorang yg fasik dtg kepadamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan  yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu" 
(Al Hujurat: ayat 6)


knape perlu berjemaah? sng saja sebab Allah suka mereka yg bergerak dlm jemaah.. (As-Saff: ayat 4).. spy stiap ahli boley menyumbangkan sesuatu mengikut kelebihan dan kepakaran..krn masing2 mmpunyai kebolehan yg berbeza-beza..spy ahli dapat memberi support dan membantu mrk yg kesusahan..spy suatu gerakan boley berbagi kerja..namun, kenape x boley nk ikot je semua asalkan buat bnde baik? sebab satu orang x akan mampu membuat 2 or 3 or 4 kerja dgn cara berbeza dalam satu masa..percayalah anda x kan mampu memberi komitmen spenuhnya pada semua gerakan yg anda ikot.. dan dari itu mungkin akan ada kerja2 yg tertangguh krn terlalu busy nya anda dgn 'kerja2 lain'.. kita bergerak bkn asal bergerak sahaja..namun bila kita bergerak biarlah muntij atau efektif spy masa dan tenaga x sia2 begitu sahaja..




sile renung kmbali diri kita...kdg2 kita mengatakan org itu lebih mementingkan jemaah..dan kita marah pada dia.. tapi x sedarkah kita bahawa sbnarnya bnda2 itu sndiri berlaku pd kita.. satu reason nape sy tersenyum lagi.. =) x elok la kan nk membuka pekung, tapi bnda itu realiti.. saya akui, sense of belonging pd jemaah kdg2 mmberi kan fokus kita lari dari gerakan kpd Rabbaniyah terpesong ke arah Jami'ah.. stiap gerakan itu berbeza caranya..bila fikrah berbeza, duduk lah berhari-hari pn anda xkan mendapat suatu kesatuan dr segi cara dan pendapat..namun saya pasti insyaAllah, setiap gerakan ini melakukan Lillahitaala.. perselisihan pndapat atau pandangan itu adalah sunnatullah... berlaku sejak dahulu lagi..

untuk hal ini, bertanyakan pendapat yg lebih arif itu mungkin penting..namun jgn lah ambil dr 1 pendapat sahaja.. percayalah tntg hal ini juga ada pelbagai pndapat dan reaksi.. trgantung gerakan apakah dia, di mana tmpat dia bergerak atau apekah fikrah yg mereka bawa..juz kita kena bijak meninterpretasikan setiap pendapat spy x salah memahami pendapat tersebut...

kpd yg sdg berjuang..jgn lah semangat anda di down kan dgn masalah2 remeh begini.. bila kita mempunyai alasan dan stand yg kuat knape kite memilih jalan ini, maka stiap "tiupan angin kencang" dari mereka yg mempersoalkan tdk mmbuatkan anda goyah..anggaplah itu mehnah dalam dakwah..kpd yg masih berbelah bagi, dakwah ini bukan beban tapi suatu rahmat.. pilihlah yg sesuai dgn jiwa anda spy anda x menzalimi diri sendiri dan orang lain..

setiap orang mempunyai hak untuk memilih..namun jgn lah sampai orang itu memilih krn ada nya kata2 nista yg x betol mempengaruhi pikiran dia..jgnlah takot kehilangan sstgh org krn ramai lagi di luar sana yg perlu kan perhatian kita yg mungkin terabai krn perhatian anda kpd sstengah org itu..

jom same2 berkerja keras untuk Islam.. =)



"perselisihan mesti akan berlaku tetapi kasih sayang sesama Islam lebih penting dari berada dalam suatu pendapat"


sungguh Allah menguji untuk menguatkan kita dan buat kita lebih memahami..



p/s: ini adalah pandangan peribadi.. x mewakili sape2 pn..boley tolak atau tambah..

4 curhat:

salam

saya sangat blank. saya dah lupa kenapa saya kena berjemaah.

serius

salam...

menarik...ingt dah xde kasus segini..ade lagi waktu2 millenium ni...
hakhak..
semangat dib..banyak lagi nk kejar..
berlarilah hati..

terkadang bila manusia terlupa dia berkerja untuk siapa dan keraa apa akan menyebabkan niat lari, dan cara kerja akan turut berubah. sentiasalah kita menilai semula niat. mungkin dari awal baik, tapi sunatullah godaan sentiasa tak berhenti kunjung tiba buat mereka yg berjuang, ditengah jalan terkadang terpesong sedikit dari asal. mungkin dari awal niat "kurang", tapi didikan Allah pasti mau yang terbaik buat dan dari hamba2Nya. kembali semula kepada Allah dan RasulNya. sentiasa cerminkan hati.sentiasa berdoa Allah letakkan kita di tempat yg terbaik dan terhindar dari fitnah dunia.
allah berkata, telitilah suatu berita sebelum kebodohan kita menyebabkan kita menyesal. 49:6. jangan kita menjudge org lain sebelum kita dengar kisah sebenar dari sume pihak. akal diberi allah untuk analisis.
uhuks!maaflah jadi tercurhat kat sini. hehe

salam..
kpd yana.. mungkin anonymous tlh mmberi jwpn kpd soalan kamu..
balik pula pada niat ok.. =)

kpd yus..
btol..byk lg nk kejar ni..
diri pn msih tersemput-semput..
semangat!

jazakillah ats respon semua.. =)

Post a Comment

saye penyeru..

saye penyeru..
fulltime abid and khalif

mission

mission
berlari dan pas baton

bloggers.com

Followers

dibun's fans


ShoutMix chat widget